Body Ownership Illusion in Virtual Reality

Body Ownership Illusion in Virtual Reality

Μεταπτυχιακή φοιτήτρια: Dzardanova Elena.

Η πρόσφατη εμπορική διάθεση οικονομικά προσιτών φορετών μασκών απεικόνισης (head mounted displays) πυροδότησε μία φάση ραγδαίας ανάπτυξης εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας (ΕιΠ). Ωστόσο, από την επιστημονική βιβλιογραφία απουσιάζουν μελέτες που να διερευνούν τις επιπτώσεις κοινωνικής αλληλεπίδρασης μεταξύ χρηστών εμβυθισμένων σε περιβάλλοντα ΕιΠ. Η παρούσα διπλωματική εργασία βασίστηκε στη διεξαγωγή πειράματος, όπου 54 συμμετέχοντες (31 γυναίκες), εμβυθισμένοι σε ένα εικονικό κατάστημα ρούχων, είδαν το εικονικό σώμα που τους ανατέθηκε να απογυμνώνεται, χωρίς προειδοποίηση, ενώπιον ενός εικονικού καθρέφτη. Διερευνήθηκε η συναισθηματική τους ανταπόκριση εν συναρτήσει με το αν είχαν επιλέξει τον εικονικό καθρέφτη που βρισκόταν στον κεντρικό, ανοιχτό χώρο του καταστήματος ή τον καθρέφτη του δοκιμαστηρίου, καθώς και σε σχέση με τρεις διακριτές πειραματικές συνθήκες όπου μία ομάδα συμμετεχόντων δε συνάντησε άλλους εικονικούς χαρακτήρες, ενώ οι άλλες δύο ομάδες βίωσαν την εμπειρία της απογύμνωσης παρουσία ενός εικονικού πωλητή. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ότι η παρουσία και μόνο ενός δεύτερου χαρακτήρα δεν επιδρά στο αίσθημα παρουσίας και ψευδαίσθησης ιδιοκτησίας σώματος των υποκειμένων. Το κοινωνικό πλαίσιο ωστόσο άσκησε ισχυρές επιδράσεις με αναφορά στο βαθμό κοινωνικής παρουσίας, προκαλώντας αισθήματα ντροπής και δυσφορίας κατά εννέα φορές περισσότερο στους συμμετέχοντες που απογυμνώθηκαν παρουσία του εικονικού πωλητή. Επιπλέον, αναδείχθηκε η τάση προσφυγής σε κοινωνικά αποδεκτές συμπεριφορές, καθώς τα υποκείμενα αναγνωρίζουν το κοινωνικό πλαίσιο που τις επιβάλλει.

Facebook
Μετάβαση στο περιεχόμενο