ΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ
Σχεδιαση Ψηφιακων Πολιτιστικων Προϊοντων
Η κατεύθυνση «Σχεδίαση Ψηφιακών Πολιτιστικών Προϊόντων», εστιάζει στα πιθανά “σενάρια” κάθε “πολιτιστικής προβολής”, σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες αιχμής, όπως τα δισδιάστατα και τρισδιάστατα γραφικά (2D και 3D Graphics) οι κινητές τεχνολογίες (mobile technologies), η εικονική και η μικτή πραγματικότητα (Virtual and Mixed Reality). Η έμφαση αποδίδεται στη σύνθεση θεωρητικών προτύπων που αφορούν στην πολιτιστική αναπαράσταση, με τις πρακτικές καταγραφής, διαχείρισης και προβολής πολιτιστικών δεδομένων με τη μορφή ψηφιακών εφαρμογών. Σ’ αυτό το πλαίσιο, τα μαθήματα συνδυάζουν την απόκτηση γνώσεων όσον αφορά στις μεθόδους και τεχνικές συγκρότησης “ψηφιακών αφηγήσεων” με πολιτιστικό περιεχόμενο, με την εξοικείωση ως προς τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε ποικίλα πεδία για τη δημιουργία διαδικτυακών αλλά και αυτόνομων πολυμεσικών εφαρμογών.
- Α' Εξάμηνο
- Β' Εξάμηνο
- Γ' Εξάμηνο
Μαθήματα | Πιστωτικές Μονάδες ECTS | Κατηγορία |
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα Ι | 7 | Y |
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας Ι | 10 | Y |
Εισαγωγή στη γραφιστική | 6 | Y |
Τρισδιάστατα γραφικά | 7 | Y |
Στο πλαίσιο των παραπάνω μαθημάτων εντάσσεται και η υποχρεωτική παρακολούθηση του σεμιναρίου στον προγραμματισμό για μηχανές ανάπτυξης παιχνιδιών. | ||
ΣΥΝΟΛΟ ECTS | 30 |
Μαθήματα | Πιστωτικές Μονάδες ECTS | Κατηγορία |
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα ΙΙ | 10 | Y |
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας ΙΙ | 10 | Y |
Γραφιστικός σχεδιασμός για διεπαφές χρήστη για Η/Υ, κινητές εφαρμογές και εφαρμογές εικονικής και μικτής πραγματικότητας | 10 | Y |
Στο πλαίσιο των παραπάνω μαθημάτων εντάσσεται και η υποχρεωτική παρακολούθηση του σεμιναρίου στον προγραμματισμό για μηχανές ανάπτυξης παιχνιδιών. | ||
ΣΥΝΟΛΟ ECTS | 30 |
Μάθημα | Πιστωτικές Μονάδες ECTS | Κατηγορία |
Μεταπτυχιακή Διατριβή | 30 | Y |
Μαθήματα |
ECTS |
Κατηγορία |
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα Ι |
7 |
Y |
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας Ι |
10 |
Y |
Εισαγωγή στη γραφιστική |
6 |
Y |
Τρισδιάστατα γραφικά |
7 |
Y |
Στο πλαίσιο των παραπάνω μαθημάτων εντάσσεται και η υποχρεωτική παρακολούθηση του σεμιναρίου στον προγραμματισμό για μηχανές ανάπτυξης παιχνιδιών. |
||
ΣΥΝΟΛΟ ECTS |
30 |
Μαθήματα |
ECTS |
Κατηγορία |
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα ΙΙ |
7 |
Y |
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας ΙΙ |
10 |
Y |
Γραφιστικός σχεδιασμός για διεπαφές χρήστη για Η/Υ, κινητές εφαρμογές και εφαρμογές εικονικής και μικτής πραγματικότητας |
6 |
Y |
Ειδικά ζητήματα Εικονικής και Μικτής Πραγματικότητας |
7 |
Y |
Στο πλαίσιο των παραπάνω μαθημάτων εντάσσεται και η υποχρεωτική παρακολούθηση του σεμιναρίου στον προγραμματισμό για μηχανές ανάπτυξης παιχνιδιών. | ||
ΣΥΝΟΛΟ ECTS |
30 |
Μάθημα | ECTS | Κατηγορία |
Μεταπτυχιακή Διατριβή | 30 | Y |
Μαθήματα /
| ||
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα Ι / 7 / Y | ||
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας Ι / 10 / Y | ||
Εισαγωγή στη γραφιστική / 6 / Y | ||
Τρισδιάστατα γραφικά / 7 / Y | ||
Στο πλαίσιο των παραπάνω μαθημάτων εντάσσεται και η υποχρεωτική παρακολούθηση του σεμιναρίου στον προγραμματισμό για μηχανές ανάπτυξης παιχνιδιών. | ||
ΣΥΝΟΛΟ ECTS 30 |
Μαθήματα | Πιστωτικές Μονάδες ECTS | Κατηγορία |
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα ΙΙ | 10 | Y |
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας ΙΙ | 10 | Y |
Γραφιστικός σχεδιασμός για διεπαφές χρήστη για Η/Υ, κινητές εφαρμογές και εφαρμογές εικονικής και μικτής πραγματικότητας | 10 | Y |
Στο πλαίσιο των παραπάνω μαθημάτων εντάσσεται και η υποχρεωτική παρακολούθηση του σεμιναρίου στον προγραμματισμό για μηχανές ανάπτυξης παιχνιδιών. | ||
ΣΥΝΟΛΟ ECTS | 30 |
Μάθημα |
Πιστωτικές Μονάδες ECTS |
Κατηγορία |
Μεταπτυχιακή Διατριβή |
30 |
Y |
Το μάθημα επικεντρώνεται στις βασικές θεωρητικές και μεθοδολογικές αρχές της πολιτιστικής αναπαράστασης, ως διαδικασίας που προσδιορίζει τη μετάδοση συγκεκριμένων στοιχείων/δεδομένων σε ποικίλα ιστορικά, οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια/περιβάλλοντα, μέσω της δημιουργίας μιας «αφήγησης». Επειδή κάθε «αφήγηση» είναι μια μορφή «επικοινωνίας», κάθε αφηγηματική δράση μπορεί να αντιμετωπιστεί ως «επικοινωνιακή δράση». Σε αυτή την προοπτική, η θεωρητική σκοπιά από την οποία προσεγγίζει το μάθημα τις διαδικασίες πολιτιστικής αναπαράστασης εστιάζει στην ανάλυσή τους ως επικοινωνιακών συστημάτων. Με αυτά τα δεδομένα, το μάθημα επικεντρώνεται στις σύγχρονες ψηφιακές μορφές πολιτιστικής αναπαράστασης, που συνδέονται με τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας (ΤΠΕ) και τα ψηφιακά μέσα.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Optio, neque qui velit. Magni dolorum quidem ipsam eligendi, totam, facilis laudantium cum accusamus ullam voluptatibus commodi numquam, error, est. Ea, consequatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Optio, neque qui velit. Magni dolorum quidem ipsam eligendi, totam, facilis laudantium cum accusamus ullam voluptatibus commodi numquam, error, est. Ea, consequatur.
Περιληψεις μαθηματων
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα Ι
Το μάθημα επικεντρώνεται στις βασικές θεωρητικές και μεθοδολογικές αρχές της πολιτιστικής αναπαράστασης, ως διαδικασίας που προσδιορίζει τη μετάδοση συγκεκριμένων στοιχείων/δεδομένων σε ποικίλα ιστορικά, οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια/περιβάλλοντα, μέσω της δημιουργίας μιας «αφήγησης». Επειδή κάθε «αφήγηση» είναι μια μορφή «επικοινωνίας», κάθε αφηγηματική δράση μπορεί να αντιμετωπιστεί ως «επικοινωνιακή δράση». Σε αυτή την προοπτική, η θεωρητική σκοπιά από την οποία προσεγγίζει το μάθημα τις διαδικασίες πολιτιστικής αναπαράστασης εστιάζει στην ανάλυσή τους ως επικοινωνιακών συστημάτων. Με αυτά τα δεδομένα, το μάθημα επικεντρώνεται στις σύγχρονες ψηφιακές μορφές πολιτιστικής αναπαράστασης, που συνδέονται με τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας (ΤΠΕ) και τα ψηφιακά μέσα.
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας Ι
Το μάθημα «Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας Ι» αφορά αρχικά στην εκμάθηση των βασικών σχεδιαστικών αλλά και θεωρητικών αρχών του πεδίου της ανάπτυξης διαδραστικών παιχνιδιών και εφαρμογών με τη χρήση τρισδιάστατων γραφικών. Στη συνέχεια, αναλύονται οι βασικές θεωρητικές αρχές της εικονικής και μικτής πραγματικότητας, αλλά και οι αρχές ανάπτυξης εφαρμογών και παιχνιδιών στα περιβάλλοντα αυτά. Τέλος παρουσιάζονται τα τεχνολογικά εργαλεία ανάπτυξης των παραπάνω εφαρμογών.
Εισαγωγή στη γραφιστική
Το μάθημα αφορά στη χρήση των στοιχείων και των αρχών σχεδίασης σε συνάρτηση με τη «γλώσσα»/επικοινωνία. Οι θεματικές περιλαμβάνουν βασική ορολογία και σχεδιαστικούς κανόνες, καθώς και μια εισαγωγή στη γραφιστική, που έχει ως στόχο να οδηγήσει στην ανακάλυψη και κατανόηση της οπτικής γλώσσας. Εξετάζονται ζητήματα όπως η φόρμα και η σύνθεση, καθώς και η αξία τους στη διαδικασία σχεδίασης, η ισορροπία, ο ρυθμός και η αρμονία. Επίσης αναλύονται οι βασικές αρχές της θεωρίας του χρώματος και της σημειολογίας του, καθώς και οι βασικές αρχές της τυπογραφίας και του τυπογραφικού κανάβου. Τέλος επιχειρείται μια πρώτη προσέγγιση των βασικών γραφιστικών εφαρμογών μιας προωθητικής καμπάνιας, ενώ αναλύεται η στρατηγική (branding) και ο ρόλος της εταιρικής ταυτότητας στο προφίλ μιας επιχείρισης ή οργανισμού και τίθενται οι βάσεις για το σχεδιασμό λογοτύπου. Παράλληλα ερευνάται η προσαρμογή της εταιρικής ταυτότητας σε έντυπες και ψηφιακές εφαρμογές όπως π.χ. κάρτες, επιστολόχαρτα, φυλλάδια, ιστοσελίδες, κλπ.
Τρισδιάστατα γραφικά
Τα τρισδιάστατα γραφικά χρησιμοποιούνται εδώ και αρκετά χρόνια για τη δημιουργία εικονικών κόσμων με σκοπό την ανάπτυξη διαδραστικών εφαρμογών τόσο για ηλεκτρονικούς υπολογιστές αλλά και για κινητές συσκευές. Ακόμη, τα τρισδιάστατα γραφικά κατέχουν κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας με τη χρήση διακριτικών (Marker Based Augmented Reality) αλλά και εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality). Το παρόν μάθημα επιχειρεί να παρουσιάσει το πλαίσιο σχεδίασης και δημιουργίας τρισδιάστατων γραφικών. Συγκεκριμένα η δομή του μαθήματος ξεκινά με μια εισαγωγή στις αρχές των τρισδιάστατων γραφικών και καταλήγει στην παρουσίαση προηγμένων μεθόδων σχεδίασης και δημιουργίας, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον σε τρισδιάστατα γραφικά που χρησιμοποιούνται σε διαδραστικές εφαρμογές πραγματικού χρόνου.
Πολιτισμός και Ψηφιακά Μέσα ΙΙ
Στο μάθημα αυτό προσεγγίζουμε κριτικά και δημιουργικά τις λογικές σχεδίασης και χρήσης διαδραστικών πολυμεσικών εφαρμογών στην πολιτιστική παραγωγή και τέχνη. Συνδυάζοντας σύγχρονες πολιτισμικές θεωρίες και θεωρίες των μέσων με αρχές και πρακτικές σχεδίασης, το μάθημα αναπτύσσεται στην τομή του σχεδιασμού περιεχομένου με τον σχεδιασμό διεπαφών χρήσης. Πιο συγκεκριμένα, με κεντρικό άξονα τη δομή σεναρίου παρουσιάζονται και αναλύονται εννοιολογικές προσεγγίσεις και εργαλεία για την οργάνωση της πληροφορίας, την επιλογή των τροπικοτήτων, τις τεχνικές διάδρασης και την εμπειρία χρήσης. Τα παραπάνω συζητούνται και εφαρμόζονται σε ποικίλα τεχνικά μέσα και φόρμες που δίνουν έμφαση στην πληροφορία, στην αφήγηση (storytelling), στο παιχνίδι και την περιήγηση.
Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας ΙΙ
Το μάθημα «Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας ΙΙ» περιλαμβάνει την εφαρμογή των θεωριτικών αρχών που παρουσιάζονται στο πρώτο εξάμηνο στο πλαίσιο του μαθήματος «Ανάπτυξη παιχνιδιών και εφαρμογών σε περιβάλλοντα μικτής και εικονικής πραγματικότητας Ι», σε περιβάλλοντα ανάπτυξης εφαρμογών με σκοπό την πλήρη εξοικείωση των συμμετεχόντων. Σε αυτό το μάθημα παρουσιάζεται αναλυτικά και πρακτικά η διαδικασία ανάπτυξης εφαρμογών και παιχνιδιών σε περιβάλλοντα εικονικής και μικτής πραγματικότητας με τη χρήση διαδεδομένων εργαλείων ανάπτυξης.
Γραφιστικός σχεδιασμός για διεπαφές χρήστη για Η/Υ, κινητές εφαρμογές και εφαρμογές εικονικής και μικτής πραγματικότητας
Το μάθημα «Γραφιστικός σχεδιασμός για διεπαφές χρήστη για Η/Υ, κινητές εφαρμογές και εφαρμογές εικονικής και μικτής πραγματικότητας» αφορά αρχικά στην εκμάθηση των βασικών σχεδιαστικών αλλά και θεωρητικών αρχών του πεδίου της σχεδίασης και δημιουργίας γραφικών διεπαφών καθώς και των αρχών γραφιστικού σχεδιασμού για γραφικές διεπαφές. Ακόμη το μάθημα περιλαμβάνει την εφαρμογή των παραπάνω σε εφαρμογές Η/Υ, κινητών εφαρμογών και εφαρμογών εικονικής και μικτής πραγματικότητας. Τέλος το μάθημα περιλαμβάνει την παρουσίαση των μεθόδων αξιολόγησης των γραφικών διεπαφών με σκοπό με σκοπό την εκμάθηση και εφαρμογή τους από τους φοιτητές/τριες.
Ειδικά ζητήματα Εικονικής και Μικτής Πραγματικότητας
H προσφερόμενη διδακτική ενότητα παρέχει μια εκτενή εισαγωγή στις τεχνολογίες Εικονικής και Μικτής Πραγματικότητας (VR, MR) εξετάζοντας σε βάθος πώς το ιστορικό πλαίσιο, οι πολιτισμικές αφηγήσεις και το τεχνολογικό τοπίο της κάθε εποχής συντήρησε τη βραδεία ανάπτυξη του σύγχρονου μέσου εμβύθισης για πάνω από δύο αιώνες. Ενδιαφέρει ιδιαίτερη η συσχέτιση του οράματος της Εικονικής Πραγματικότητας, όπως αυτό εκφράστηκε από σειρά προφητών, εφευρετών, και διάφορα ιστορικά τεχνουργήματα, με τις πρακτικές προκλήσεις ανάπτυξης των επιμέρους τεχνολογικών της εξαρτημάτων και σύνθεσης αυτών σε ποικιλία αρχιτεκτονικής συστημάτων. Από τη δεκαετία του ’90 η Εικονική Πραγματικότητα εξελίσσεται σε αναγνωρισμένο επιστημονικό κλάδο και εισάγονται οι πρώτες θεωρήσεις ερμηνείας της εμπειρίας της εμβύθισης, προσπάθειες μεθόδευσης εντοπισμού και ελέγχου των ενδεχόμενων παραμέτρων που την προκαλούν, καθώς και σταδιακή μοντελοποίηση αυτών. Εντείνεται, όχι μόνο ο πειραματισμός εντός του κλάδου, αλλά και η διάχυση της τεχνολογίας, που αξιοποιείται πλέον ως εργαλείο σε μεγάλο πλήθος άλλων επιστημονικών πεδίων.
Με βάση τα παραπάνω, το μάθημα αυτό καλύπτει και εξετάζει:
- Το ζήτημα της ουσίας της εικονικής πραγματικότητας μέσα από μια κριτική ιστορική επισκόπηση των οραματιστών που προμηνύουν την άφιξη της τεχνολογίας ήδη από τον 18ο αιώνα.
- Την ανάδειξη και ανάλυση, μέσω επαγωγικού συλλογισμού, των δομικών χαρακτηριστικών του συστήματος με στόχο τη διαφοροποίηση μεταξύ της διαδικασίας της εμβύθισης και του σχεδιασμού περιεχομένου για την ανάπτυξη εφαρμογών.
- Την επιτομή της εικονικής πραγματικότητας τόσο ως βιομηχανία, αλλά και ως επιστημονικό κλάδο. Ειδικότερη έμφαση δίνεται στη διαδικασία επιμέλειας εμβυθιστικών τεχνολογιών στον πολιτισμό, αλλά και προς διασφάλιση αυτού.
- Το θεωρητικό υπόβαθρο του επιστημονικού κλάδου της Εικονικής Πραγματικότητας με έμφαση στον απαιτητικό πειραματικό σχεδιασμό, αλλά και αναφορές στους τρόπους με τους οποίους η εμβυθιστική τεχνολογία αξιοποιείται από άλλα επιστημονικά πεδία ως εργαλείο για τη διερεύνηση ανεξάρτητων ερευνητικών ερωτημάτων.