Μουσειολογία
ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ
7 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥ102
Καβακλή Ευαγγελία
Το μάθημα εστιάζει σε μια συστηματική προσέγγιση των πληροφοριακών συστημάτων, με έμφαση σε θεωρητικά, τεχνικά και μεθοδολογικά ζητήματα που συνδέονται με τα πληροφοριακά συστήματα των Μουσείων. Τα Μουσεία ως πολιτιστικά ιδρύματα συλλέγουν και διαχειρίζονται μεγάλο όγκο πληροφοριών σχετικά με τα αντικείμενα των συλλογών που κατέχουν. Επιπλέον πληροφορίες αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία του (κάθε) Μουσείου (προσωπικό, δομή, υλικοί πόροι και διαδικασίες). Σ’ αυτό το πλαίσιο μελετώνται τα ψηφιακά συστήματα που χρησιμοποιούνται στα Μουσεία, με έμφαση στα συστήματα βάσεων δεδομένων και στα συστήματα διαχείρισης συλλογών. Παρουσιάζονται τεχνικές ανάλυσης απαιτήσεων των χρηστών και εννοιολογικής σχεδίασης συστημάτων διαχείρισης συλλογών. Επίσης, συζητούνται προσεγγίσεις οργάνωσης και υποστήριξης γνώσης με έμφαση στα μεταδεδομένα, καθώς και σχετικές προκλήσεις όπως ετερογένεια και διαλειτουργικότητα συστημάτων. Η κατανόηση των παραπάνω ζητημάτων ολοκληρώνεται μέσα από εφαρμογές που υλοποιούνται στη διάρκεια του εξαμήνου ή με βάση τη μελέτη υπαρχόντων συστημάτων.
8 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥ100
Χουρμουζιάδη Αναστασία
Το μάθημα επιχειρεί κατ’ αρχήν μια γενική θεώρηση των θεωρητικών και μεθοδολογικών προβλημάτων που απασχολούν τη σύγχρονη μουσειολογική συζήτηση. Eστιάζει στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του Μουσείου στις σημερινές συνθήκες της υπερ-νεωτερικότητας: στην ένταξή του στο πληθωριστικό και, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, ανταγωνιστικό τοπίο των πολιτιστικών οργανισμών, των μέσων επικοινωνίας, των δικτύων μετάδοσης της πληροφορίας, των φορέων εκπαίδευσης και των επιχειρήσεων διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου, στην αλληλεπίδρασή του με την κοινωνία όσον αφορά το σύνολο και τις επιμέρους κοινωνικές ομάδες, στη σχέση του με τους ιδεολογικούς μηχανισμούς του κράτους, στην καθοριστική επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του. Επιπλέον, στο παραπάνω πλαίσιο θίγονται ορισμένα ειδικά θέματα, όπως: Μουσείο και αισθήσεις, Μουσείο και κοινό, Οι ιστορίες των «άλλων», Μνήμη και λήθη, Ψηφιακό και εικονικό μουσείο, Το Μουσείο σε έναν «ταραγμένο» κόσμο.
8 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΟΛ100
Κίτσιου Αγγελική
Το μάθημα εστιάζει σε μια επισκόπηση της δυναμικής των πολιτιστικών πρακτικών για τη δημιουργία βιώσιμων και ακμαζουσών κοινοτήτων, ενώ, παράλληλα, εξετάζει την πολυπλοκότητα των ζητημάτων προγραμματισμού και λήψης αποφάσεων που σχετίζονται με αυτή την προοπτική, σε καθημερινό επίπεδο. Ο πολιτιστικός σχεδιασμός (culturalplanning) οργανώνει τις στρατηγικές για τη δημιουργία ενός ενιαίου πλαισίου διατήρησης και αξιοποίησης των πολιτιστικών πόρων, μέσα από μια πολύπλευρη προσέγγιση, που μπορεί να γίνει κατανοητή σε συνάρτηση με:
- Τη χρήση των πολιτιστικών πόρων για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των κοινοτήτων σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο
- Τον ορισμό «του πολιτισμού» και των «πολιτιστικών πόρων», οι οποίοι καλύπτουν την πολιτιστική κληρονομιά, τις τοπικές παραδόσεις, τις τέχνες, τα πολυμέσα, την αρχιτεκτονική, το αστικό σχέδιο, την αναψυχή, τον αθλητισμό, τη ψυχαγωγία και τον τουρισμό
- Την προσέγγιση στον αστικό και περιφερειακό σχεδιασμό και στη χάραξη σχετικής περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής
Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων θα αναλυθεί η διαδικασία του πολιτιστικού σχεδιασμού, ταυτόχρονα με τη χρήση παραδειγμάτων από την εφαρμογή πολιτιστικών σχεδίων σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
7 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΟΠΕ100
Σουλιώτη Αναστασία, Κελίδου Ελισάβετ
Το μάθημα αφορά στη χρήση των στοιχείων και των αρχών σχεδίασης σε συνάρτηση με τη «γλώσσα»/επικοινωνία. Οι θεματικές περιλαμβάνουν βασική ορολογία και σχεδιαστικούς κανόνες, καθώς και μια εισαγωγή στη γραφιστική, που έχει ως στόχο να οδηγήσει στην ανακάλυψη και κατανόηση της οπτικής γλώσσας. Εξετάζονται ζητήματα όπως η φόρμα και η σύνθεση, καθώς και η αξία τους στη διαδικασία σχεδίασης, η ισορροπία, ο ρυθμός και η αρμονία. Επίσης αναλύονται οι βασικές αρχές της θεωρίας του χρώματος και της σημειολογίας του, καθώς και οι βασικές αρχές της τυπογραφίας και του τυπογραφικού κάναβου. Τέλος επιχειρείται μια πρώτη προσέγγιση στην έννοια του branding και του ρόλου της εταιρικής και τίθενται οι βάσεις για το σχεδιασμό λογοτύπου και της προσαρμογής της σε ψηφιακά και έντυπα μέσα.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ
10 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΚΣ200
Χουρμουζιάδη Αναστασία, Τούρτας Αλέξανδρος
Το μάθημα εξοικειώνει τους φοιτητές με τη μεθοδολογία του εκθεσιακού σχεδιασμού με στόχο τη δημιουργία μιας πραγματικής έκθεσης στο τέλος του εξαμήνου. Η μεθοδολογία αυτή βασίζεται στην αντίληψη ότι η έκθεση αποτελεί ένα ισχυρό και εξ ορισμού πολυμεσικό αφηγηματικό μέσο. Έτσι, τα βήματα σχεδιασμού ξεκινούν από τον προσδιορισμό των βασικών αφηγηματικών επιλογών, τον ορισμό του θέματος, των αφηγητών και της εκθεσιακής πλοκής.
Στη συνέχεια, θίγονται οι δυνατότητες και οι περιορισμοί των επί μέρους αφηγηματικών εργαλείων, της εικόνας, του κειμένου, των αντικειμένων, του ήχους και της κινηματογραφικής εικόνες, με βάση τα ειδικά ζητήματα που η έρευνα σε καθένα από τα πεδία αυτά έχει αναδείξει, αλλά λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη τις σύνθετες συνθήκες που δημιουργούνται όταν όλα αυτά συνυπάρχουν στον εκθεσιακό χώρο και συνδημιουργούν την εκθεσιακή σκηνογραφία.
6 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΟΕ200
Αναγνωστόπουλος Χρήστος, Κελίδου Ελισάβετ
Η χρήση της εικόνας σε εκθεσιακό χώρο, εκτός από την ερμηνευτική της διάσταση, συνιστά δομικό στοιχείο καθώς στηρίζει οπτικά και αφηγηματικά το περιεχόμενό της. Στο μάθημα Εκθέσεις και Οπτική Επικοινωνία επιχειρείται η σε βάθος κατανόηση αυτής της χρήσης μέσα από παραδείγματα, σχολιασμό αλλά και ασκήσεις ερμηνείας. Γίνεται διάκριση των εικόνων ανάλογα με την επεξεργασία και τον τρόπο δημιουργίας τους από τη φωτογραφική εικόνα και τα infographics μέχρι την εικόνα ως εντύπωση των δομικών και αρχιτεκτονικών στοιχείων του χώρου. Στη συνέχεια, με αναλυτικό και συστηματικό τρόπο προσεγγίζονται ζητήματα εταιρικής ταυτότητας και δημιουργίας σήματος λογοτύπου με στόχο την διερεύνηση εναλλακτικών τρόπων επικοινωνιακής οπτικής αποτύπωσης, εστιάζοντας στην αισθητική και θεματική προσαρμογή της εταιρικής ταυτότητας σε εκθεσιακό χώρο.Με την ολοκλήρωση των σχετικών διαλέξεων, αναμένεται οι φοιτητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να διακρίνουν και να προτείνουν λύσεις οπτικοποίησης στο πλαίσιο μιας εκθεσιακής αφήγησης.
• Να ολοκληρώσουν μια έρευνα οπτικοποίησης εννοιών, με εφαρμογή διαφορετικών προσεγγίσεων, εννοιολόγησης και σκιαγράφησης ιδεών και παρουσίασής τους
• Να προσεγγίσουν με οπτική συνοχή τα ερμηνευτικά και προωθητικά μέσα μιας έκθεσης.
8 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΨ200
Κώτης Κωνσταντίνος
Στο μάθημα αυτό παρουσιάζονται αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) με εφαρμογές στον Ψηφιακό Πολιτισμό. Το διδακτικό πλαίσιο του μαθήματος αποσκοπεί να δώσει στους μεταπτυχιακούς φοιτητές και φοιτήτριες τις απαραίτητες γνώσεις σε σύγχρονα θέματα που διέπουν τον Παγκόσμιο Ιστό, τον Σημασιολογικό Ιστό, τον Ιστό των Δεδομένων, τον Ιστό των Πραγμάτων, και την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), δίνοντας έμφαση σε σύγχρονες εφαρμογές δημιουργίας, επικοινωνίας, και μετάδοσης πολυμεσικού περιεχομένου με πολιτιστικό χαρακτήρα. Έμφαση δίνεται στην διαχείριση ψηφιακών συλλογών και εκθέσεων, στην οργάνωση και διάχυση της πολιτισμικής πληροφορίας μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, στην εικονική περιήγηση, χρησιμοποιώντας κυρίως εργαλεία δημιουργίας και δημοσίευσης περιεχομένου στον Ιστό (π.χ., Mobirise, Google Sites/Slides/StreetView, Wix, ArtSteps). Παρουσιάζονται προηγμένες τεχνολογίες και υπηρεσίες, όπως οι ευφυείς προσωπικοί ψηφιακοί βοηθοί και ξεναγοί (Intelligent Personal Assistants, Digital Guides), ο Ιστός Πολιτιστικών Δεδομένων (Web of Cultural Data) και Ανοικτών Διασυνδεδεμένων Δεδομένων Μουσείων (Open Linked Cultural Data), Εννοιολογικά Μοντέλα Αναφοράς και Διαλειτουργικότητας (Conceptual Reference and Interoperability Models) στον ψηφιακό πολιτισμό, Έξυπνα Μουσεία (Smart Museums), AR/VR. Τέλος, θα παρουσιαστούν οι πρόσφατες τάσεις στην ανάπτυξη εφαρμογών για πολιτιστικούς χώρους, με έμφαση στην ανθρωποκεντρική (και όχι τεχνοκεντρική) και πολύ-αισθητηριακή (όραση, ακοή, όσφρηση, αφή, γεύση, κίνηση σε τρεις άξονες) εμπειρία των επισκεπτών τους.
6 ECTS
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΟΜΕ100
Χουρμουζιάδη Αναστασία, Γαλάνη Ελένη
Το μάθημα είναι σχεδιασμένο ώστε να προσφέρει θεωρητικές γνώσεις και τεχνικές-πρακτικές δεξιότητες για τη δημιουργία βιντεο-παραγωγών που απευθύνονται στο Μουσείο ή σε ένα εκθεσιακό δρώμενο. Παράλληλα στοχεύει σε μια ολιστική αντιμετώπιση της δημιουργίας και της χρήσης οπτικοακουστικών εφαρμογών σε ένα ευρύ πεδίο, αυτόνομων και βοηθητικών, ή διαδραστικών παραγωγών, όπως βίντεο για το web, πολιτιστικούς οργανισμούς και άλλους σκοπούς. Μέσα από διάφορα παραδείγματα θα γίνει κατανοητό πως οργανώνεται ο σχεδιασμός, η κινηματογράφηση, το μοντάζ και η θέαση φιλμικών προϊόντων σε διαφορετικά περιβάλλοντα.